SENIOR(I)ADA II

Plakat asos 20-1

Zapr. Brenna - Regor 19-21.06.20

19–21.06.2020 – BRENNA – warsztaty wicia wianków na Noc Świętojańską

Noc Świętojańska – to noc 23-24 czerwca, w wigilię imienin  św. Jana Chrzciciela.

Jest całe mnóstwo zwyczajów związanych z Nocą Świętojańską,  my skupiliśmy się na jednym z nich – na sztuce wicia wianków.

Nasze przygotowania do tego wydarzenia miały miejsce parę dni wcześniej w Brennej, pośród gór, hal i potoków,  gdzie cisza i spokój pozwoliły zapomnieć nam o aktualnych ograniczeniach związanych z kwarantanną, a przestrzeń zapewniała nam bezpieczeństwo.

Czerwcowe łąki obfitują w całe mnóstwo kwiatów, ziół, chwastów, ciekawych traw, płożących roślin, dziwnych gałązek, a wszystko świeże, pachnące i….mokre. Niestety dni przed św. Janem w tym roku były bardzo mokre, co wcale nie zniechęcało nas do wędrówek i spacerów. Nazbierane kwiaty i wszelkie roślinki zostały wykorzystane do wicia wianków. Sprawiło nam to wiele radości – który wianek ładniejszy, który bogatszy. A potem sesja zdjęciowa i wystawa. Wszystkie wianki zostały wyeksponowane i obfotografowane.

Żałujemy tylko, że wszystkie inne imprezy towarzyszące Nocy Świętojańskiej zostały

w Brennej odwołane. Wrócimy więc tutaj za rok…

,,W zielonym gaju ptaszki śpiewają……” – a Panu Bronisławowi dziękujemy za śpiewające wieczory przy akompaniamencie akordeonu.

/Z.G./

Donoszą w radiu i w telewizji pandemia na Śląsku panuje.

Lecz w naszej grupie z ADY nikt się nie przejmuje

Na przekór tym wiadomościom wciąż chce nam się żyć.

Dlatego wspaniałe na wyjeździe integracyjnym w Regorze być.

Z nieba zachmurzonego be z przerwy ciurkiem woda się leje,

A u nas na twarzach, w sercach, w mowie, i śpiewaniu optymizm szaleje.

Naręcza kwiatów niesiemy w czasie spaceru nad rzeką zebrane.

Z nich wianki kolorem rozpoczynającego się lata będą udekorowane.

Jest sznurek, wstążeczki, nożyczki i różne techniki stosowane.

Jedne wychodzą w artystycznym nieładzie inne bardziej dopracowane.

Najważniejsze, że humor szampański nam wciąż dopisuje.

Wierzymy, że z jego pomocą koronawirus nas nie zaatakuje.

/M.G./

Wyc. Cieszyn 27.06.

Cieszyn robi wrażenie.

We wspaniałym słońcu 27 czerwca br. wycieczkę rozpoczęliśmy od zapoznaliśmy się  ze „Szlakiem kobiet Śląska Cieszyńskiego”, była wizyta w IT (pobranie map i folderów),  spacer na Wzgórze Zamkowe z romańską Rotundą św. Mikołaja i Wacława  oraz gotycką Wieą Piastowską , zwiedzaliśmy Wieżę Ostatecznej Obrony zwanej Starą, rezerwat bluszczy na wzgórzu zamkowym, oglądaliśmy panoramę Beskidu Śląsko – Morawskiego z platformy widokowej, przeszliśmy  ul. Głęboką, oglądając Muzeum Drukarstwa, pomnik Cieszyńskiej Madonny na Starym Targu, Teatr im. Adama Mickiewicza, Książnicę –  budynek wzniesiony na fundamentach mennicy założonej przez Mieszka I cieszyńskiego, kościoł św. Marii Magdaleny, rynek z późnorenesansowym ratuszem i barokowymi kamienicami z XV wieku, arkady, hotel „Pod Brunatnym Jeleniem”, Dom Narodowy, Muzeum Śląska Cieszyńskiego, park Pokoju z pomnikiem ks. Leopolda Szersznika, ,był  spacer „Cieszyńską Wenecją” do legendarnej Studni Trzech Braci (legenda o założeniu Cieszyna).

3 lipca rozpoczęliśmy też warsztaty teatralne.

zapr. w. zielarskie asos

Wykład zielarski cieszył się dużym zainteresowaniem, pytaniom nie było końca.Chyba drugie spotkanie nie wyczerpie tematu.

Jaworzynka 29.07-02.08.2020

W dniach 29.07.-02.08.2020 roku seniorzy uczestniczyli w warsztatach  artystycznych w Jaworzynce. Celem warsztatów był rozwój kompetencji społecznych i artystycznych poprzez przybliżenie uczestnikom tradycji i kultury ludowej tego regionu. Rozwój wiedzy na temat zwyczajów, historii, dorobku artystycznego lokalnych twórców. Warsztaty pomogły uczestnikom zdobyć szeroko pojęte kompetencje kulturalne. Mogli w  praktyczny sposób wczuć się w tradycję regionu w wielu wymiarach, a przez to rozwinąć tożsamość kulturową, zdolności odczytywania kultury i jej wytworów. W warsztatach wzięło udział 45 uczestników, warsztaty trwały 5 dni. Jaworzynka, to miejsce w którym żywo kultywuje się tradycję i zwyczaje ludowe Uczestnicy spotkali się z miejscowymi twórcami ludowymi : z koniakowskimi koronczarkami, artystami ludowymi. Owi artyści opowiadali o historii swojej sztuki i pokazali tajniki wykonywania swoich dzieł i próbowali nauczyć podstaw wszystkich chętnych.